Er der meget der går i stykker?
Jeg har i tidligere indlæg berettet om de forskellige ting der har drillet eller er gået i stykker undervej.Flænget fok |
Selvom det lyder af meget, er det egentlig ikke så galt, og jeg har i det store hele kunne ordne det hele selv.
Når "familien Danmark" sejler hjemme i sundet om sommeren, sejler de måske en gang om ugen en tur rundt om Hven. De sejler aftenkapsejlads hver onsdag aften et par timer, og så en aftentur langs kysten ind imellem. Alt i alt ca 8 timer om ugen i de 5 sommer måneder.
Vi var på havet i 320 timer, på de 20 dage det tog at sejle turen, det svarer så til hvad "familien Danmark" sejler på 2 år.
Så der er ikke noget at sige til at der sker noget med grejet og det løbende skal vedligeholdes.
Når man er ude i det, tager man vejret som det kommer. Er der for meget vind må man indrette sig derefter og rebe sejlene ned. Man banker i bølgerne så riggen står og ryster. Det er hårdt for grejet med disse store påvirkninger. Derhjemme bliver folk bare i havn når det blæser for meget eller der er for store bølger, så deres båd bliver ikke påvirket af disse kræfter, og sliddet er ikke så stort.
En tur til Caribien og tilbage igen, svarer til hvad folk normalt sejler på 20 år.
Egentlig var det kun småting der skete med Grådyb, her på den 1. etape, ikke noget katastrofalt, og det der kunne have udviklet sig, blev opdaget i tide (løst rorstammebeslag, løs forpulpit (søgelænder) og de gennemgående sejlpinde der var på vej ud af sejlet).
Grådyb er en stærk båd med solidt udstyr - så jeg er fortrøstningsfuld for den videre sejlads.
God Weekend. Lars
Sejlads i de sene eftermiddagstimer |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar