torsdag den 28. juni 2012

Mange småting

Mange småting der skal forberedes.


Man kan egentlig bare tage sin båd og så sejle afsted som den er. Hvorfor al den forberedelse???
Ryger der en syning i sejlet, får man det så bare lavet i næste havn. Mangler man ledning til solpanelet, køber man det undervejs. Skal man bruge værktøj til at skille et eller andet ad på motoren, skaffer man det jo nok et sted. Så egentlig behøver man ikke en masse forberedelse, for at sejle til Karibien, men alligevel - på en eller anden måde gør det nu turen lettere og mere sikker, når man er forberedt.

Brændstoffilter
Brændstoffilter
Alle disse forberedelser tager en masse tid. Få lavet extra nøgler til kahytsdøren, beslag agter så påhængsmotoren kan sidde på søgelænderet, olie til 2-takts påhængsmotoren, kraftige skøder til stormfokken, flytbare beslag til gaskomfuret så potter og pander kan stå fast i søgang, lave extra aftagelig luge foran nedgangen til salonen, i tilfælde af at store bølger slår ind i cockpittet, skifte lanternepærer, extra dannebrogs flag, sejlene eftersyet, solpaneler klargjort, gasdæmper på lugen til storesrummet så den i søgang ikke klapper ned over fingerne, skiftet bændstoffilter, extra tovværk, alt porcelæn udskiftet til plast, indkøb af plastkasser med tætsiddende låg, nye gryder og potter, plastkasser til at stuve madvarer og stores væk i, hvad skal vi have med af sengetøj, evt. sovepose?, saltvandssæbe og saltvandsshampoo? - og sådan kan jeg blive ved.


Afprøvning af forsejlet på Øresund, idag den 28. juni.
En såkaldt "Code Zero" på over 50m2


Idag (den 28. juni) var jeg på Øresund, en dejlig morgen med let vind og sol. 
Jeg skulle afprøve min Code Zero. En Code Zero er en stor genua til let- og mellemluft. 
Denne er på over 50m2. Den monteres i et beslag foran forstaget, og hales op i spilerfaldet, helt op til mastetoppen. Den er monteret på en Furler (så den kan rulles ind/ud). 

Håber den vil være perfekt til at "bære" os over Atlanten, hvor vi forventer at vinden vil komme agten fra, eller skråt agten fra (nordøst passaten).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar