4 nætter / 5 dages sejlads - non stop.
Vi er på Guernsey.
Ved havnen på Guernsey |
Ankom til Guernsey i går mandag– kl
11.00 lokal tid, efter 4 nætter/5 dages sejlads. Direkte fra
Kielerkanalen her til Guernsey. Vi har haft vind – masser af vind,
store bølger, sol og næsten havblik, så vi har fået prøvet det
hele. Alt er i det store hele gået godt. Enkelte småting skal jeg
lige have forbedret – udbedret, men ellers har alt fungeret fint.
Ali stod på i Kastrup lystbådehavn,
mandag den 6. august og vi sejlede afsted kl 15. Køge bugt var som
altid – ikke rar, når man lige er startet på sin tur og endnu
ikke har fået søben. Vi gik ind til Rødvig kl 21 og sejlede næste
morgen kl 7. Vind fra SV over Fakse bugt og vi startede med at
rullegenuaen revnede i en syning. Jeg havde lige fået sejlet
efterset hjemme, men det skete alligevel. Med hjælp fra Andre' (se
tidligere blog – gast) - fik jeg det syet hos en sejlmager i
Vordingborg. Vi havde et pit stop der på bare 2 timer, så det gik
effektivt. Ud igen – under Storstrømsbroen, og ud i hård vind fra
SSV og bølger. Vejrudsigten lovede masser af vind, men vi skulle
afsted mod Kielerkanalen. Så kom der en anden revne i rullegenuaen
(jeg havde nok hevet den for hårdt), og i de høje bølger og med
13-15 m/s vind susende om øerne, var jeg på fordækket og sætte
stormfokken. Så fik vi brug for den alligevel....
Tøj til tørre |
Revne i rullefokken |
Efter en lang nattevagt |
Også fed sejlads |
Det var et flot syn med den orange fok
(se tidligere indlæg), og nu lignede vi et rigtig langturs sejler.
Ankom til Kielerkanalen næste morgen efter en hård nat, og kom vel
igennem kanalen. Jeg reparerede rullefokken med noget selvklæbende
sejldug jeg havde med. Kom ud på Elben og fik en fin sejlads op til
mundingen til Nordsøen, hvor vi fik at føle hvad havsejlads er.
Bølger og vind, men Grådyb klarede sig fint igennem det. Og så gik
det afsted – langs Tysklands, Hollands, Belgiens og Frankrigs kyst.
Meget befærdet farvand, specielt ud for de store havne som
Rotterdam, Antwerpen, Ostende og Dunkirk. Kom vel igennem Dover
Straight – hvor vi ramte tidevandet nogenlunde gunstigt. Vi havde
ikke en fast vagtplan, men jeg tog vagten når vi var i befærdet
farvand og Ali tog den anden del. Bla. havde jeg en lang nattevagt
fra midnat til kl 6 om morgenen da vi passerede Rotterdam. Der var
bare så mange skibe, enten til ankers eller sejlende på kryds og
tværs – i det område. Nogle gange sov vi oppe i cockpittet andre
gange kryb vi ned i køjen.
Jeg brugte cockpittet når vi var i
befærdede farvande, så Ali hurtigt kunne kalde mig. Vi havde sejlene oppe hele tiden, men motoren blev også brugt. Enkelte gange havde vi vindstille, og også hvis vi skulle have et extra puf, for at nå at få strømmen med rundt en "pynt".
Rolig sejlads før det igen brød løs |
Skøn aftensol |
Ali i Guernsey |
Tingene fungere bare så godt på Grådyb, og alt er let at håndtere. Et godt skiv til langturssejlads. Vi behøver fx
overhovedet ikke at gå på dæk, hvilket er et kæmpe plus at man
ikke skal bevæge sig derop i blæst og bølger. Alle hal er ført
til et central punkt i cockpittet (mere om det i en senere blog) og
derfra haler man ind – via det store el spil, og man slækker ud.
Pantryet fungerer fint – specielt den
langsgående holdestang i pantrybordet (se tidligere blog om
indretning) – er et must når man er på havsejlads. Selvstyren jeg
monterede i foråret kunne vi ikke have været foruden. Den styrede
så præcist i alt slags vejr. Det kardansk ophængte komfur
fungerede rigtig godt med de beslag jeg havde fået lavet, så potter
og pander kunne stå fast.
Ali har været fantastisk at have med.
Ikke bange, ikke søsyg og hun tager bare tingene som de er. I
starten var det ikke min favorit at gå ned i salonen, så det
klarede Ali. Hun sørgede for mad og ordne det dernede der skulle
ordnes. Hun har taget sin del i vagterne, så vi begge har fået
sovet fint på turen. Ali og selvstyren har jeg ikke kunne undvære
ha ha. Ali havde købt en form for sved elastik armbånd (det lignede
det), med en lille knop på. ”Det var søsyge armbånd”. Jeg
grinede lidt af det, men søsyg blev hun ikke!!! Jeg overgav mig, og
tog det extra sæt på hun havde købt (et til hvert håndled), og
den lille rumlen og begyndede hovedpine jeg havde – forsvandt. Jeg
har altid en lille smule søsyge når jeg sejler. Jeg kaster ikke op,
men har lidt ubehag og vil helst ikke gå ned i salonen eller stikke
hovedet ned i en kistebænk. ”Ali jeg overgiver mig” – et eller
andet virkede, jeg har aldrig før følt mig så fint tilpas, mens
jeg har sejlet. Den lille knop på armbåndene, skal trykke ind på
håndledet ca. tre fingers bredde fra håndledsroden. Dette er et
akkupunkturisk punkt!!!
Vores destination var ellers bestemt
til Jersey, men blev ændret mandag morgen da vi rundede Cherbourg.
Motoralarmen hylede når jeg startede motoren, reparationen i
rullefokken var ved at bryde op, vandpumpen var i udu så ikke kunne
få vand og lave te, og det blæste 14 m/s. Den direkte kurs var
Guernsey, som vi lige kunne holde oppe, mens det var nødvendigt med
et extra krydsben på ca 17 sømil, for at nå Jersey. Kraftig vind
og store bølger – 6 timers sejlads fra Cherbourg til Guernsey.
Kom ”haltende” ind i havnen på
Guernsey. Rullefokken var der revne i, motoralarmen hylede og
vandpumpen til forbrugsvand virkede ikke mere. Nu ligger vi
velfortøjet, lige op til byen og fået ordnet ”skivet”. Motoren
har fået olie (damn it – det er det eneste jeg havde glemt at få
med), vandpumpen adskilt og renset, og sejlet skal jeg op med til
sejlmageren – nu.
Så er er vel hos os – vi sejler
videre i torsdag, mod Roscoff.
På vej ind til Guernsey |
P.S. I er velkomne til at sende hilsen/sms til mig på mobilen. Det koster ikke mig noget at modtage dem. Jeg
vil dog ikke svare tilbage, men bruge bloggen her til at holde Jer
orienteret. Mit nr er 6068 4245
Hvis i synes det ser lidt rodet ud med billeder og tekst - er det ikke min skyld.....
Jeg har sat det op så det passer her på min Mac, men jeg ved at det vil se forskelligt ud på andre computere - alt efter hvilken screen resolution din computer har. Så sorry.
Sejlerhilsen – Lars.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar