tirsdag den 14. august 2012

Så er vi på Guernsey

4 nætter / 5 dages sejlads - non stop.


Vi er på Guernsey.

Ved havnen på Guernsey
Ankom til Guernsey i går mandag– kl 11.00 lokal tid, efter 4 nætter/5 dages sejlads. Direkte fra Kielerkanalen her til Guernsey. Vi har haft vind – masser af vind, store bølger, sol og næsten havblik, så vi har fået prøvet det hele. Alt er i det store hele gået godt. Enkelte småting skal jeg lige have forbedret – udbedret, men ellers har alt fungeret fint.
Ali stod på i Kastrup lystbådehavn, mandag den 6. august og vi sejlede afsted kl 15. Køge bugt var som altid – ikke rar, når man lige er startet på sin tur og endnu ikke har fået søben. Vi gik ind til Rødvig kl 21 og sejlede næste morgen kl 7. Vind fra SV over Fakse bugt og vi startede med at rullegenuaen revnede i en syning. Jeg havde lige fået sejlet efterset hjemme, men det skete alligevel. Med hjælp fra Andre' (se tidligere blog – gast) - fik jeg det syet hos en sejlmager i Vordingborg. Vi havde et pit stop der på bare 2 timer, så det gik effektivt. Ud igen – under Storstrømsbroen, og ud i hård vind fra SSV og bølger. Vejrudsigten lovede masser af vind, men vi skulle afsted mod Kielerkanalen. Så kom der en anden revne i rullegenuaen (jeg havde nok hevet den for hårdt), og i de høje bølger og med 13-15 m/s vind susende om øerne, var jeg på fordækket og sætte stormfokken. Så fik vi brug for den alligevel....
Tøj til tørre
Revne i rullefokken
Efter en lang nattevagt














Også fed sejlads
Det var et flot syn med den orange fok (se tidligere indlæg), og nu lignede vi et rigtig langturs sejler. Ankom til Kielerkanalen næste morgen efter en hård nat, og kom vel igennem kanalen. Jeg reparerede rullefokken med noget selvklæbende sejldug jeg havde med. Kom ud på Elben og fik en fin sejlads op til mundingen til Nordsøen, hvor vi fik at føle hvad havsejlads er. Bølger og vind, men Grådyb klarede sig fint igennem det. Og så gik det afsted – langs Tysklands, Hollands, Belgiens og Frankrigs kyst. Meget befærdet farvand, specielt ud for de store havne som Rotterdam, Antwerpen, Ostende og Dunkirk. Kom vel igennem Dover Straight – hvor vi ramte tidevandet nogenlunde gunstigt. Vi havde ikke en fast vagtplan, men jeg tog vagten når vi var i befærdet farvand og Ali tog den anden del. Bla. havde jeg en lang nattevagt fra midnat til kl 6 om morgenen da vi passerede Rotterdam. Der var bare så mange skibe, enten til ankers eller sejlende på kryds og tværs – i det område. Nogle gange sov vi oppe i cockpittet andre gange kryb vi ned i køjen. 

Jeg brugte cockpittet når vi var i befærdede farvande, så Ali hurtigt kunne kalde mig. Vi havde sejlene oppe hele tiden, men motoren blev også brugt. Enkelte gange havde vi vindstille, og også hvis vi skulle have et extra puf, for at nå at få strømmen med rundt en "pynt". 
Rolig sejlads før det igen brød løs
Skøn aftensol
Ali i Guernsey
Tingene fungere bare så godt på Grådyb, og alt er let at håndtere. Et godt skiv til langturssejlads. Vi behøver fx overhovedet ikke at gå på dæk, hvilket er et kæmpe plus at man ikke skal bevæge sig derop i blæst og bølger. Alle hal er ført til et central punkt i cockpittet (mere om det i en senere blog) og derfra haler man ind – via det store el spil, og man slækker ud.
Pantryet fungerer fint – specielt den langsgående holdestang i pantrybordet (se tidligere blog om indretning) – er et must når man er på havsejlads. Selvstyren jeg monterede i foråret kunne vi ikke have været foruden. Den styrede så præcist i alt slags vejr. Det kardansk ophængte komfur fungerede rigtig godt med de beslag jeg havde fået lavet, så potter og pander kunne stå fast.
Ali har været fantastisk at have med. Ikke bange, ikke søsyg og hun tager bare tingene som de er. I starten var det ikke min favorit at gå ned i salonen, så det klarede Ali. Hun sørgede for mad og ordne det dernede der skulle ordnes. Hun har taget sin del i vagterne, så vi begge har fået sovet fint på turen. Ali og selvstyren har jeg ikke kunne undvære ha ha. Ali havde købt en form for sved elastik armbånd (det lignede det), med en lille knop på. ”Det var søsyge armbånd”. Jeg grinede lidt af det, men søsyg blev hun ikke!!! Jeg overgav mig, og tog det extra sæt på hun havde købt (et til hvert håndled), og den lille rumlen og begyndede hovedpine jeg havde – forsvandt. Jeg har altid en lille smule søsyge når jeg sejler. Jeg kaster ikke op, men har lidt ubehag og vil helst ikke gå ned i salonen eller stikke hovedet ned i en kistebænk. ”Ali jeg overgiver mig” – et eller andet virkede, jeg har aldrig før følt mig så fint tilpas, mens jeg har sejlet. Den lille knop på armbåndene, skal trykke ind på håndledet ca. tre fingers bredde fra håndledsroden. Dette er et akkupunkturisk punkt!!!

Vores destination var ellers bestemt til Jersey, men blev ændret mandag morgen da vi rundede Cherbourg. Motoralarmen hylede når jeg startede motoren, reparationen i rullefokken var ved at bryde op, vandpumpen var i udu så ikke kunne få vand og lave te, og det blæste 14 m/s. Den direkte kurs var Guernsey, som vi lige kunne holde oppe, mens det var nødvendigt med et extra krydsben på ca 17 sømil, for at nå Jersey. Kraftig vind og store bølger – 6 timers sejlads fra Cherbourg til Guernsey.
Kom ”haltende” ind i havnen på Guernsey. Rullefokken var der revne i, motoralarmen hylede og vandpumpen til forbrugsvand virkede ikke mere. Nu ligger vi velfortøjet, lige op til byen og fået ordnet ”skivet”. Motoren har fået olie (damn it – det er det eneste jeg havde glemt at få med), vandpumpen adskilt og renset, og sejlet skal jeg op med til sejlmageren – nu.
Så er er vel hos os – vi sejler videre i torsdag, mod Roscoff.

På vej ind til Guernsey
P.S. I er velkomne til at sende hilsen/sms til mig på mobilen. Det koster ikke mig noget at modtage dem. Jeg vil dog ikke svare tilbage, men bruge bloggen her til at holde Jer orienteret. Mit nr er 6068 4245

Hvis i synes det ser lidt rodet ud med billeder og tekst - er det ikke min skyld.....
Jeg har sat det op så det passer her på min Mac, men jeg ved at det vil se forskelligt ud på andre computere - alt efter hvilken screen resolution din computer har. Så sorry.

Sejlerhilsen – Lars.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar